Sporcularda Sürat Gelişimi

By on 8 Ekim 2012

Kondisyoner Emirhan OTMAN özellikle yaş grubu sporcularda sürat gelişimi konusunu kaleme aldı. Çok yararlı bulduğumuz bu kısa yazıyı keyifle okumanız dileğiyle paylaşıyoruz..

Sürat kısaca insanın kendisini bir noktadan diğer bir noktaya en hızlı şekilde hareket ettirebilme yeteneğidir. Genelde sürat yeteneği üç basit elemanı içermektedir. Bunlar; reaksiyon zamanı, hareket hızı ve hareket frekansıdır. Bu elemanlar birbirlerinden bağımsız olup sürekli ilişki içersindedirler. Sürat yeteneği “fırsat penceresi” dediğimiz belirli yaşlar arasında geliştirilmesi gereken en önemli motor becerilerilerden biridir. Bu fırsat pencereleri erkeklerde ve kızlarda farklı yaş aralıklarında açılır ve kapanır. Birinci sürat penceresi kızlarda 6 – 9 yaş, erkeklerde 7 – 9 yaş aralıkları arasında açılır ve kapanır. İkinci sürat penceresi kızlarda 11 – 13 yaş, erkeklerde 13 – 16 yaşları arasında açılır ve bu yaş aralıkları çocuklarda “pik büyüme dönemidir”. Bu yaş dönemlerinin dışında yapılan sürat çalışmalarında çocuklarda reaksiyon süratini geliştirir. Genel olarak bakıldığında da çocuklarda 6 – 9 yaşları arasında hareket sürati gelişiminde büyük bir atak gözlemlenmektedir.

Sürat çalışmasına başlamadan önce vücudu çok iyi ısındırmamız (koşu, ip atlama, v.b.) gerekmektedir. Daha sonrasında dinamik ısınmayla birlikte vücudu hareketli bir şekilde esnetip ısındırmaya devam edilmelidir. Sürat çalışması mutlaka antrenmanın başında yapılmalıdır. Dinlenme aralıkları tam dinlenme, 1 / 3 ve 1 / 4 olmalıdır. Çalışmalarda stafet, ip merdiven, kuka, cubuk engellerde kullanılabilir. Çalışılan egzersizler tek bir düzlemde olmamalıdır yani yanlara,çapraza ve geriye doğruda hareketler antrenman içersinde olmalıdır. Bu çalışmalar özellikle yaş gurubu sporcuları için çok eğlenceli geçen bir çalışmadır ve zevkle yaparlar. Bu şekilde hem eğlenmiş olurlar hem de sürat becerileri gelişmiş olur.

Bilim adamlarının yaptığı bir çalışmada 2-12 yaş arası çocukların haftada 25 saat, yani okulda harcadıklarından daha fazla bir süreyi televizyon seyrederek geçirdikleri ortaya konmuştur. Çocukların sadece 1/3’ü okulda ki fiziksel eğitim programlarına günlük olarak katılmakta ve bu sayı yetersiz kalmakla birlikte gün geçtikçe azalmaktadır. Bu durum ülkemizde de benzer özellikler göstermektedir. Çocuklarımız bilgisayar başında ve oyun konsollarında oyunlar oynayarak vakit geçirmektedirler. Aynı zamanda okullarda ki beden eğitimi ve spor derslerinin yetersiz olması ve spor yapma imkanlarının kısıtlı oluşu çocukların motor becerilerinin gelişmesini olumsuz etkilemektedir. Bu sebepten dolayı çocuklarda açılan fırsat pencerelerini kaçırdığımız için çocuklarda motor beceriler çok gelişmemiş oluyor. Motor becerilerin yeterli düzeyde olmaması çocukların sportif performansını olumsuz etkilemektedir. Biz kondisyonerler olarak çocuklarda açılan fırsat penceresi dönemlerini iyi değerlendirip çocukların motor becerilerini geliştirmeliyiz. Bu durum çocukların hem motor gelişimi hem de uzun dönemli sporcu gelişimi için çok büyük bir adım olacaktır.

EMİRHAN OTMAN

 

Yorum Yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir