Yüzme Kılavuzu
TEMEL ÇALIŞTIRICININ SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
İLETİŞİM; Öğrencilerin ailesiyle ve ilgili diğer kişiler ile anlamlı ilişki kurabilmeli.
DİSİPLİN; Eğitimin amaçlarına ulaşmak için kullanmalı.
MOTİVASYON; Öğrencilerin bütün çabalarını ortaya koyacak ve kapasitelerini zorlayacak şekilde motive edebilmeli. Öğrencilerde onların en iyilerini yapmaları için istek uyandırabilmeli.
KARAKTER; Güvenilir, tutarlı, duygusal durumu dengeli olmalı.
SEVGİ; Öğretmen öğrencilerini sevmeli, öğrencilerin ihtiyaçlarına karşı duyarlı olmalı ve onlarla ilgilenmeli.
KENDİNİ İŞE ADAMAK; Öğrenmekten zevk almalı ve mücadeleci olmalı.
KİŞİLİK; Öğretmen arkadaşça ve sıcak kanlı olmalı.
GÖRÜNÜŞ; Temiz ve çekici görünüme sahip olmalı.
SABIR; Hedeflerini unutmamalı, öğrencileri anlamalı ve onlara yardımcı olmalı. Öğrencileri için ortam yaratmalı.
TEMEL ÇALIŞTIRICININ SORUMLULUKLARI
1- İşine zamanında gelmek ve ayrılmak
2- Ders planını önceden yapıp derse hazırlıklı girmek
3- Kullanacağı araçları önceden hazırlamak
4- Öğrencilerin derse aktif katılımlarını sağlamak
5- Ders saatinde sadece öğrenciler ile ilgilenmek
6- Öğrencilerin havuz ve tesis kurallarına uymalarını sağlamak
7- Kendisi de havuz ve tesis kurallarına uyar
8- Öğrencilerin havuza zamanında gelip gitmelerini sağlamak
9- Düzenli olmak ve uygun bir şekilde giyinmek
10-Dili dikkatli kullanmak ve ses tonunu iyi ayarlamak
11-Konuşma esnasında gurubun bütün üyeleri ile göz teması kurmak
12-Yardımcı bir tutum içinde olmak, bütün sorulara saygı duymak
13-Blöf yapmamak ve “bilmiyorum” demekten korkmamak fakat “sorunun cevabını araştırıp doğru bilgiyi söyleyeceğim” demeyi unutmamak
14-İğneleyici ve alaycı tutumda bulunmamak ve tartışmamak
15-Bütün guruba adil bir şekilde davranmak, bireyleri ayırmamak
16-Dakik ve güvenilir olmak
17-Öğrencilerin ilgi duydukları şeyleri ve öğrencilerin isimlerini öğrenmek
18-Sabırlı olmak ve arkadaşça davranmak
19-Malzemeleri dikkatli bir şekilde hazırlamak ve değişik öğretim yöntemleri uygulamak
20-Öğretim yöntemlerini uygularken yaratıcı ve ilgi çekici tutum sergilemek
21-Hiçbir zaman öğrencilerin güvenliğini aklından çıkarmamak
22-Gerektiğinde basit ev ödevleri ile öğretiyi pekiştirmek
23-Öğrencilerin gelişme durumlarını takip amacıyla analizler yapmak ve yazıya dökmek.
I. BÖLÜM “Temel Öğretim”
1.DERS (Suyla tanışma) * HAVUZ KENARINDA OTURARAK * Elleri ve ayakları suya sokarak köpük yapma ve vücudu ıslatma * Devamında, yan yana oturan çocukların birbirlerini ıslatması * Çocukların, etraflarında dolaşan öğretmenlerine su atması * Kalçalarının üzerinde ellerinin yardımı ile havuz boyunca yürüme * Duvar saatinin sarkacı gibi ayakları çırpma * Ayak parmak uçlarını da uzatarak gergin ayak çırpma * Sırt üstü yatarak doğru ayak çalışması * Yüz üstü yatarak doğru ayak çalışması * Avuç içine doldurulan suyun üflenerek boşaltılması.
2.DERS (Karada nefes çalışmaları) ** Oturarak doğru ayak çalışması ** Sırt üstü yatarak doğru ayak çalışması ** Yüz üztü yatarak doğru ayak çalışması * Su dışında derin nefes çalışması * Alınan nefesin ağızdan üflenerek boşaltılması * Alınan nefesin burundan verilmesi * Alınan nefesin ağız-burun yolu ile boşaltılması * Nefes tutma yarışması * 3 sayıda tam nefes alıp, bir defada boşaltma * Avuç içine alınan suyun ağıza çekilmesi ** Devamında, ağızdaki suyun üflenerek bir defada dışarı atılması * Havuzun kenarına tutunarak bir kez suya girip-çıkma.
3.DERS (Suya alışma) ** Havuz kenarında ayak çalışmaları * Havuzun kenarından tutarak SUYA GİRME… * Her iki eli kullanarak, dizleri duvara yaslayıp havuz boyunca dolaşma (tren) * Devamında, eller ile zıplayarak dolaşma * Devamında, başı da su içine sokarak zıplama * Her iki kolla ayrı ayrı dolaşma * Her iki kolla ayrı ayrı dolaşırken ayak çırpma * Bir kolla dolaşırken diğer kolu tekerlek gibi çevirme (kürek çekme) * Her iki kolla ayrı ayrı zıplayarak dolaşma (kelebek) * Her iki kolla ayrı ayrı başı da suya sokarak zıplama (kelebek) * Tek elle havuzun kenarından tutarak diğer kolu simetrik olarak uzatma (balerin) * Kol değiştirerek balerin * Balerinde uzatılan kol ile karşı tarafa el sallama * Balerinde uzatılan kolu kaldırarak karşı tarafa el sallama * Kol değiştirerek el sallamalar * Balerin pozisyonunda iken ayaklarla merdiven çıkma * Balerin pozisyonunda çapraz ayak (makas) * Balerin pozisyonunda iken ayak çırpma * Her iki eli kullanarak sıçrama ve tek alkış * Devamında, her sıçrayışta alkış sayısını arttırma ve alkış yarışması.
4.DERS (Suda nefes ve koordinasyon çalışmaları) ** Havuz kenarında ayak çalışmaları * Su içerisinde duvarı tutarak; ağıza su alıp-boşaltma * Ağızda su tutup burundan nefes alıp verme * Ağıza su alıp püskürterek boşaltma, en uzağa atma * Ağıza su alıp başın üstünden geriye doğru boşaltma * Ağıza su alıp, burundan boşaltmalarını isteme !! * Ağıza su alıp, başı su içerisine sokma ve ağızdaki suyu çıkışta boşaltma * Havuz kenarında yüz üstü yatarak ağız yoluyla suya nefes verme (balon şişirme) * Devamında; alınan havayı burun yolu ile boşaltma * Ağız-burun yolu ile balon şişirme * Sağdan nefes alıp balon şişirme * Soldan nefes alıp balon şişirme * Devamında; ayakları çalıştırarak balon şişirme çalışmaları * Su içerisinde kenara tutunarak ayak çalışması ve balon şişirme * Devamında; tek el yanda tek elle tutunarak sağdan ve soldan ayak-nefes çalışması * Altı ayakta bir nefes verme.
5.DERS ( Kenardan uzaklaşma) ** Havuz kenarında ayak çalışmaları * Altı ayakta bir nefes * Devamında; duvarı iterek uzaklaşma ve çalışan ayakların yardımı ile tekrar duvara ulaşma * 6 ayak-1 nefes yaparken, derin bir nefes alıp su üzerinde hareketsiz kalma (ölü adam) * Ölü adam pozisyonunda kalma yarışması * Ölü adam pozisyonunda iken nefes alıp balon şişirme * Sırt üstü ölü adam * Sırt üstü ölü adam pozisyonunda iken ağızı açma (eğer su girerse; pozisyonu bozmadan suyu tükürme ve tekrar ağızı açma) * Ölü adam pozisyonunda iken, kolları öne uzatma ve ayak çırpma * Sırt üstü ölü adam pozisyonunda iken kollar vücudun yanında, ayak çırpma * Öğretmen yardımı ile suya atlayıp ölü adam pozisyonunu alma * Öğretmen yardımı ile suya atlayıp sırt üstü ölü pozisyonunu alma.
6.DERS (Ayak çalışmaları) * SU İÇERİSİNDE SIRAYLA * Kollar uzanır, yüzüstü kayarak çıkış ve tek nefeste ayak vurma ( nefes bitiminde dönüp sıraya geçilir) * Devamında, aynı hareketi su içerisinde nefes vererek * Aynı çalışmayı 2 ve sonrasında daha fazla nefes ile tamamlama * Suya atlayarak aynı çalışmayı tekrarlama * Suya atlayarak sırt üstü ölü adam ve ayak çalışması.
7.DERS (Ayak tahtası ile çalışma) * Suya atlayarak, tahta yardımı ile 15 m. ayak çalışması (baş su dışında) * Devamında, 6 ayak 1 nefes * Devamında, sırt üstü ayak çalışması * Devamında, tahta diz üzerinde sırt üstü ayak çalışması * 6 ayak 1 nefes (nefesler sağdan ve soldan) * Sağ kol yanda, sağdan nefes ile 6 ayak 1 nefes * Sol kol yanda soldan nefes ile 6 ayak 1 nefes * Tek kol yanda sırt üstü ayak.
8.DERS (Ayak tahtası ile kol çalışması) * Öncelikle havuz kenarında tek kol çalışması * Tek kol çalışması * Devamında, sırt üstü tek kol çalışması.
9.DERS (Kol ve nefes koordinasyonu çalışması) * Havuz kenarında her kola bir nefes * Devamında, aynı çalışma su içerisinde 2 kol 1 nefes * Tek kolla 1 nefes + 6 ayak * Devamında, aynı hareket bir sağ bir sol kol * 3 sağ kol – 3 sol kol – 6 ayak
II. BÖLÜM “Antrenman İnşaası”
GENEL TEKNİK EĞİTİM ESNASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER *
Yüzücünün aynı anda iki noktadan fazlasına dikkat etmesini istemeyiniz.
*Tekniğin, teorik olarak zihinde canlandırılması sağlanmalı.
*Hareketin su altında yapılan kısmı ilerlemeyi sağladığından hareketlerin etkili yapılmasına dikkat edin.
*Sözlü anlatımlarınızı resim, fotoğraf, film, dia vb. yardımıyla daha kolay anlaşılır hale getirebilirsiniz.
*Eğitim esnasında sporcuların birbirinin tekniklerini düzeltmeyi sağlayınız.
*Gurup çalışmalarında hatırlatmalarınızda, bireysel farklılıklardan ziyade önemli noktalar üzerinde durun.
*Tekniği geç öğrenen çucukların ailelerini sabırlı olmaları konusunda ikna edin ve ilişkilerinizi koparmayın.
*Çalışmalar esnasında tekniğin en önemli noktalarını tekrarlamaktan usanmayın.
Tekniğin düzgün olabilmesi için yüzücünün vücudunun kuvvetli ve esnek olması gereklidir.
Bu yüzden karada kuvvet ve esneklik çalışmalarını düzenli uygulayın.
*Tekniği en iyi uygulayan bir öğrenciyi devamlı, model olarak göstermeyin.
*Antrenman bitiminde kasları rahatlatıcı egzersizleri ihmal etmeyin.
Palet, lastik vb. yardımcı araçları gerektiğinde kullanın.
SERBEST YÜZME TEKNİĞİ
1- SERBEST STİLDE SUYA GİRİŞ VE UZANMA : *Kolun suya giriş noktası omuz hizasıdır. *Kol suya girdiği anda hemen çekiş başlamıyor. Su derinden ve biraz aşağıdan çekilmeli.
2- SERBEST STİLDE SUYU YAKALAMA : *Suyu yakalayıp, dirsek pozisyonunu alarak, avuçiçi ile su yakalanır.
3- SERBEST STİLDE SUYU ÇEKİŞ : *Suyu yakaladıktan sonra tam vücudun ortasından bir çekiş olmalı. *Çekişte gitgide hızlanarak bastırış vardır. *S çekiş.
4- SERBEST STİLDE SUYU İTİŞ: *Kolun suyun içinde dik bir vaziyette olduğu zaman itiş başlar. En hızlı aşamadır. *Elimiz bacağımızın yanından çıkar.
5- SERBEST STİLDE TOPARLANMA: *Yüksek dirsek pozisyonu ile özleştirebiliriz. Kolun dinlendiği aşamadır. *Toparlanma esnasında parmak uçları suya ve vücuda yakın olmalıdır.
SERBEST STİLDE VÜCUT POZİSYONU *Suda yatay kalınmalı. *Baş alın seviyesinde suda olmalı, kafa her nefesten sonra esas yerine geri gelir. *Vücut gergin. *Omuz ve kalçalar kol çekişi ile aynı anda yana eğilir (yatmalı, yuvarlanmalı).
SERBEST STİLDE AYAK VURUŞLARI Kalçadan başlar-parmak uçları gergin(makas), bilek biraz içeri dönük.
1-Aşağı vuruş
2-Yukarı vuruş
3-Yanlara vuruş (Nefes alırken vücut yana döner. Böylece yan vuruş ortaya çıkmıştır.)
SERBEST STİLDE NEFES ALMA *Her iki taraftan alınmalı (3 kol). *Çene göğüse yakın .
*Bir kol çıkarken diğer kol girerken nefes alınır.
*Başın hareketi biraz geriye ve yandan olmalıdır.
SERBEST YÜZME ÖĞRETİM EGZERSİZLERİ (paletli) –
Ayak tahtası ile 6 ayak-1 nefes (sağdan ve soldan) “Nefes+ayak koord.” – Bir kol ileride bir kol geride ayak vuruşu “Nefes+ayak koord.” –
Eller önde alın su hizasında ayak çalışması “Nefes+ayak koord.” –
Eller önde çene su hizasında ayak çalışması “Nefes+ayak koord.” –
Eller yanda sağdan ve soldan nefes alarak ayak “Nefes+ayak koord.” –
Vücut yan ayak çalışması “Nefes+ayak koord.” –
Tek kol ileride, vücut yan ayak çalışması “Nefes+ayak koord.” –
Tek kol ileride, sadece dirsek suyun dışında “Y.dirsek+ayak koord.” –
Tek kol ileride, el bileği suya sürterek toparlanma “Y.dirsek+ayak koor” –
Tek kol ileride, parmak suya sürterek toparlanma “Y.dirsek+ayak koor.” –
Tek kol ileride, vücudu çizerek ve koltuk altına sürterek toparlanma ” –
Bir kol ileride bir kol geride ayak vuruşu ve nefes “Nefes+ayak+kol+vücut p.+koord.” – 6 vuruşta bir kol değişmeli serbest yüzme “Nefes+ayak+kol+vücutp.+koord.” –
Tek kol ileride, tek kol serbest yüzme “Nefes+ayak+kol+vücut p.+kord” –
Tek kol serbest yüzme (diğer kol tarafından nefes) “Nefes+ayak+kol+vücut p.+koord.” –
Catch-Up yüzme “Nefes+ayak+kol+vücut p.+koord+zamanl.” –
3 sağ, 3 sol yüzme “Nefes+ayak+kol+zamanl.” –
3 sağ, 3 sol, 3 tam kulaç yüzme “Nefes+ayak+kol+zamanl.” – Yüzme
SERBEST YÜZMEDE VÜCUT POZİSYONUNA VE BAŞ HİZASINA DİKKAT EDİLMELİ !
SIRTÜSTÜ YÜZME TEKNİĞİ
SIRTÜSTÜ STİL:
Mekanik olarak baş sabit ve merkez olmak üzere hareket kolu boynun diğer tarafına doğru, el parmak ucuna kadar devam eder. Hareketi boyun-omuz arası, omuz -dirsek arası, dirsek-el bileği arası, el bileği-parmak ucu olmak üzere 4 bölümle hıza olan katkısı bakımından inceleyebiliriz. Örn: Her eklemde : 10 km=4×10=40 km. Anatomik olarak omuzların kullanılması hıza olumlu etkide bulunur. Omuzların suya girmesiyle birlikte elin vücuda yaklaşma safhası görülür (birey bir dirençle karşılaştığı zaman o direnci veya kendisini direnç noktasına doğru yaklaştırır).
SIRTÜSTÜ STİLDE KOL MEKANİĞİ ve AYAK VURUŞLARI
1-SUYA GİRİŞ: *Kollar gergin, omuz hizasında ve küçük parmak suya önce giriyor. *Sudan ilk olarak omuz çıkıyor sonra el geliyor. *Kol hareketi bir yarım daire şeklindedir.
2-UZANMA VE YAKALAMA
3-ÇEKİŞ: *Suyu yakaladıktan sonra aşağıya doğru bir çekiş var. *Bent arm (bükülü kol çekişi) ve kol çekilen tarafa doğru yatılır *Çekiş mekaniği kalça hizasında sonlanır *Suya giriş ve sonraki aşamaları; a) Aşağı süpürme b) Yukarı süpürme c) Aşağı süpürme d) Yukarı süpürme
4-TOPARLANMA: *Omuz ve baş parmak önce çıkıyor.
5-SIRTÜSTÜ STİLDE AYAK VURUŞLARI: *Daha derinde bir ayak vuruşu vardır (vücudun kollar çalışırken meydana gelebilecek devrilmesini önler.) *Ayak vuruşlarının yüzmede etkisi % 40, kolların etkisi % 60 tır. *Sürekli etkin ayak. *Ayak vuruşları suyu kaynatırcasına (ayak parmak uçları su atmalı) MARMARA SPOR KULÜBÜ SIRTÜSTÜ STİL ÖĞRETİM EGZERSİZLERİ (paletli) – Kollar baş hizasında sırt ayak (küçük – hızlı ayak vuruşu) – Sırt dolfin (sırt dönüş ve çıkışlar için ) –
Kollar kalçada, baş sabit ayak çalışması –
Kollar yanda sadece omuz dönüşü yaparak ayak –
Tek kol sırtüstü yüzme (diğer omuz hareketli) –
Tek kol yukarıda (kol değişmeli ve değişmesiz) –
3 sağ kol, 3 sol kol sırtüstü yüzme ve 3 ” bekleyerek yuvarlama – Gözlük alında yüzme –
Hızlı kol – Kapalı gözle kol çekme –
Sırt üstü yüzme Mükemmelleştirmek için; – Zihinde canlandırma sağlanmalı – Dışarıda gösterilmeli – Tahtaya geçilebilir – Çocuğa kulvar çektirilerek su altındaki gelişmeleri sağlayabiliriz.
ORGANİZMAYI SIKMADAN NEFES ALIP VERİLMELİ !!
KURBAĞALAMA YÜZME TEKNİĞİ
KURBAĞA STİL:
Kol ve ayağın etkisi % 50 , % 50 dir. Dikkat edilmesi gereken hususlar; zamanlama stilidir.Kol, ayak ve nefes zamanlaması hızı daha da etkilediğinden eğitimde dikkat edilmesi gerekir. Tavana asılı makara düzeneğinden geçen iplerin kol ve ayaklarımıza bağlandığını düşünelim. Gergin vücut pozisyonunda gerili olan ipler, kolumun çekişi ile topuğumu kalçaya doğru çeker. El, omuz hizasına kadar gelince kolun toparlanması ile beraber ayak vuruşu başlar. Tekrar gergin vücut pozisyonuna dönülür. Kol çekilirken nefes alınır, kol uzanışı esnasında nefes suya verilir. KURBAĞA STİLDE VÜCUT POZİSYONU ve BAŞ Vücut biraz daha derindedir. – Düz stilli – Dolfin stilli – Kaymayla geçirilen boş zaman, dolfin yapılarak doldurulabilir.
KURBAĞA STİLDE KOL MEKANİĞİ -Kol uzanmış durumdayken avuçiçleri dışarıya bakıyor -Yanlara doğru dışarı süpürme yapılır -Su çekilir -Ve içe doğru süpürme gerçekleştirilir. -Toparlanıp aynı şeyler gerçekleştirilir. ( Yakaladığımız suyu göğüs altından presleyip toparlanmaya geçiyoruz.) Kurbağa Kolun toparlanması drilleri – Kolun Toparlanması: 25 m.ler yüzülürken dirsekleri göğüs önünde beraber kapama ile omuzlarımızı silkerek vücudu sudan yukarı kaldırır ve kolun hızlı ileri toparlanmasını sağlarız. -Yukarıda Çapraz Dril: Bu dril esnasında el , kol ve toparlanma hızlanır ve sağ kol sol kolun üzerinden, sonra sol kol sağ kolun üzerinden getirilir. -Yarım Kol Dril: Yüzücüler yarım kol çekişi yaparlar. Böylece kollar önde kalır. Dışa çekişin sonu ve toparlanmasının sonuna dek hızlı hareket sağlanır. -Çekiş Arası Sayma Drili : Her kol çekişi ve ayak itişinden sonra düzgün uzanmaya, kaymaya, toparlanmaya, ayak vuruş etkinliğine konsantre olmalarını sağlar. Kol çekiş ve ayak itişinden sonra belirli bir bekleme süresi verilir. Örn. 1001,1002,1003 diye sayılır. Sonra yine tam çekiş ve itiş gerçekleştirilir.
KURBAĞA STİLDE AYAK MEKANİĞİ – Ayak tabanlarının suyu tamamen itmesi demektir.
KURBAĞA STİLDE NEFES ALMA Nefes alma su çekilmeye başlandığı zaman yapılır.
KURBAĞA STİLDE KOORDİNASYON -Ayak vuruşu bitirildiğinde kollar uzanmış durumdadır -Çabuk ayak ve çabuk kol -Dışa çekiş-içe çekiş, kafa içerde-kafa dışarda -Elle bastırış, dirsekle değil! -El bastırışı geniş (dışa doğru) -Eller kapanırken hızlan -Toparlanma başlangıcında dirsek ve eller vücudun içinde saklanır -Uzanırken gözler ellerin altında (kafa sabit) – (Etkin) patlayıcı kol çekişi ile beraber ileri doğru ayak vuruşu -Her kol ve ayak çekişinde mesafe kat edilmeli -Ayak vuruşu bittiğinde topukları kaldır, topukların kalçaya mümkün olduğunca yaklaştığından emin ol -Su altı çekişinden gergin vücut pozisyonuna geçerken eller vücuda yakın geçer -Bastırışın orta ve son kısımlarını kelebek stil açıklamasında görebilirsiniz! -Uzanma esnasında kafa aşağı gider -Aynı teknikte aynı tempo sürdürülmeli
KURBAĞA STİL ÖĞRETİM EGZERSİZLERİ
Sırt üstü kurbağa ayak (kollar yanda) – Sırt üstü kurbağa ayak (kollar başın yanında) – Kollar havada, ayakla havuz tabanına doğru kurbağa ayak – Ayak tabanları duvara dayanır, eller tahta üzerinde karşıdaki kulvar ipine doğru patlayıcı çalışma (öğretmen ayak bileklerinden tutar). – Kenar kulvarda; parmakları duvara değdirerek çalışma – Kollar önde birleşik kurbağa ayak (eller üst üste-baş suda) – Kollar önde birleşik kurbağa ayak (baş yukarıda) – Kollar yanda ayak, baş suda (ayaklar ellere değecek) – Kollar yanda ayak, baş yukarıda – Yarım kol kurbağalama yüzme – Serbest ayak – kurbağa kol (paletli) hızlı kol – Serbest ayak – kurbağa kol (paletli) yarım kol – Serbest ayak – kurbağa kol (paletli) tam kol – Dolfin ayak – kurbağa kol (paletli) – 3 ayak – 1 kol – Kurbağa yüzme (yarım kol) – Kurbağa yüzme (tam kol) TAM KOLU ANTRENMAN SIRASINDA (TEKNİKLER ÖĞRETİLİRKEN) GÖSTERMEMİZ GEREKİR. BU OLAY DİĞER STİLLERDE DE AYNIDIR. HANGİ STİLİ GÖSTERİYORSAK ÇIKIŞVE DÖNÜŞLERİ DE AYNI ANDA VERMELİYİZ!!
KELEBEK YÜZME TEKNİĞİ
KELEBEK STİL:
Kelebek öğretiminde dikkat edilmesi gereken hususlar; etkin dolfin öğretimiyle başlar, vücudun üst kısmının ve kalçaların harekete uyumu diğer stillere göre daha fazla önem taşıdığından öğrencilere vücut hareketlerinin de öğretilmesi şarttır. Aksi taktirde kol ve ayak çalışmalarını yerine getiren bir öğrenci kelebek stili gerektirdiği gibi yüzemeyebilirler. KELEBEK STİLDE VÜCUT POZİSYONU ve BAŞ Vücut hareteklerinin öğretiminde; *Suya yüz üstü yatılır, eller vücudun yanında, baş yukarı aşağı hareketleriyle vücudunda dalgalanmasını sağlayarak ileri doğru hareket yavaş yavaş sağlanır. Bunun da etkinliğinin artması kelebek yüzmenin hızını ve rahatlığı (hareket ekonomisini) sağlayacaktır. *Kelebek yüzme öğretiminde dalgalanma hareketi ile birlikte kol ve ayak çalışmalarının ilavesi ile teknik çalışmalara geçilebilir. DİKKAT: Çalışmalar esnasında zorlayıcı olunmamalıdır. Öğrencinin seviyesine uygun koordinelerle eğitim sürdürülmelidir. Kelebek, kolların toparlanma esnasında her ikisinin de dışarı çıkmasından dolayı zor bir stildir. Ayrıca omuz ekleminin ve ayak bilek esnekliğinin uygun seviyede olması gereklidir.
KELEBEK STİLDE KOL MEKANİĞİ
*Suya girişte eller omuz hizasında, dirsekler bükülü olabilir (ama çok değil) *Önce baş, sonra kollar suya girer (ilk önce baş parmak) *Kol suya girişte uzanır, vücut gergindir *Suda kolları dışarı doğru açıp (dışa süpürme) suyu yakalıyoruz ve içe süpürme pozisyonunu uyguluyoruz *Vücudun altından göğüsten aşağıya doğru suya bastırılır *Çekişin sonuna doğru hızlanılır * Anahtar deliği çekişi, elmas, baklava vs. *Eller yukarıya doğru dışarıdan çıkar (sudan önce küçük parmak çıkar) *Ve tekrar toparlanma noktasına gelinir *Toparlanma her zaman gevşektir, kollar rahat ve derli toplu toplanır.
KELEBEK YÜZMEDE KOLLARIN ETKİ ORANI % 70, AYAKLARIN ETKİ ORANI % 30 DUR !
KELEBEK STİLDE AYAK MEKANİĞİ Bir kol devrine 2 ayak vuruşu vardır; eller suya girdiğinde – eller mayo altından çıktığında Ayak vuruşları; 1. ayak vuruşu; Vücudun kollar ile suda mesafe kat etmesine yöneliktir. Suyun altındadır. Dışa süpürme. aşağı vuruş yukarı vuruş 2. ayak vuruşu; Toparlanmaya neden olur. aşağı vuruş yukarı vuruş KELEBEK STİLDE NEFES ALMA *Yukarı süpürme aşamasında nefes alınır (Bu noktada ayak vuruşu ikinci ayak vuruşudur) *Baş kollar çıkmadan önce çıkar, kollar girmeden önce girer *Kafa ileri bakar, çene ileri itilir *Genellikle her diğer kolda (iki kolda) nefes alınır.
KELEBEK YÜZME ÖĞRETİM EGZERSİZLERİ –
Yan dolfin : Bir el omuz hizasında diğer el vücuda bitişik. Vücut hareketi ile dalgalanması –
Sırt dolfin : Kollar yanda, baş sabit. Dalgalanma hareketi.Her iki yönede hareket. –
Eller uzanmış sırt dolfin – Düz dolfin: Kollar vücudun ilerisinde, suyun hemen altında. Hareketleri sırasıyla yapabilme. –
Dipten dolfin: Düz dolfin hareketinin suyun dibinden yapılması.Dibe dal ayak itişi ve vuruşu ile dalgalan –
Dikey dolfin: Dikey pozisyonda dolfin vuruşu. Eller baş hizasında kafa sabit. –
Tirbişon : 4 düz-4 sağ-4 sırt-4 sol –
Ayak tahtası ile dolfin: Bütün vücut hareketleri doğru bir şekilde tekrarlanmalı –
Kurbağa kol dolfin ayak: Ayak tahtası kullanmaksızın dolfin hareketi –
Tek kol kelebek : Yandan nefes, uzanma sırasında kalça çıkacak –
Tek kol önde diğeri yanda, kollar yer değiştirerek dolfin -3 dolfin 1 sağ kol – 3 dolfin 1 sol kol – 3 sağ – 3 sol kol kelebek :
Her iki kolda da kelebek yüzme tekniğini doğru uygulayabilme – 3 dipten dolfin – 3 tam kulaç: Su altı ve su üstü aşamalarını birleştirmek – Nefes almadan 4 tam kulaç : Nefes almaksızın kelebek tekniğini uygulayabilmek – 3 ayak-1 sağ-1 sol kulaç: Koordinasyon gelişimi – 3 sağ kol – 3 sol kol – 3 kelebek yüzme: Koordinasyon gelişimi – Kelebek yüzme.
III. BÖLÜM “Depar (çıkış)”
DEPAR “ÇIKIŞ” EVRELERİ
1- Depar taşındaki “block-start” pozisyon
2- Hamle “En kısa zamanda hamle yapabilmek için vücut parçalarının pozisyonu doğru olmalıdır”
3- Uçuş mesafesi “Havadaki uçuş mesafesi uzun olmalıdır”
4- Suya giriş “Suya girişte az sürat kaybetmeli”
5- Suyun içinde ilerleme ve sudan çıkış “Su içindeki ilerleme sürati giriş süratinden fazladır”
GENEL HATALAR
Block-Start: -Gergin beklemek. Etkisi: Başlangıç düdüğüne reaksiyon geç olur. -Ayak parmaklarını çıkış taşına yerleştirmemek. Etkisi: Hamle yapılamaz. Hamlede: -Kolların yeterince geriye doğru gidip, öne doğru daire yapması. Etkisi: Çıkışın geç yapılması Uçuş Mesafesinde: -Bacakların fleksiyon-ekstansiyon hareketi yapması. Etkisi: Frenleme -Başın çok geriye çekilmesi. Etkisi: Vücudun suya çarpmasına sebep olur Suyun İçinde İlerleme ve Sudan Çıkış: -Bacak hareketinin geç başlaması ve sudan çıkana kadar bacak hareketinin yapılmaması. Etkisi: İlk sürati kaybettirir.
SIRTÜSTÜ YÜZME TEKNİĞİNDE DEPAR
Sırtüstü yüzme tekniğinde depar suyun içinde olur. İlk düdükle, sporcular suyun içine girer ve bir yumak şeklinde depar taşının önünde pozisyonlarını alırlar. Eller çıkış kollarını tutar ve ayaklar suyun altında karına çekik bir pozisyonda, bir ayak yukarıda, diğeri biraz daha aşağıda olarak duvara dayanır. Komut ile, kolların da yardımını alarak vücut yukarıya doğru çekilir. Çıkış düdüğü ile birlikte, çok kuvvetli bir bacak itişi ile kollar yandan arkaya alınarak baş ve vücut hiperekstansiyon yaparak, ducardan ileriye doğru itilir. Vücudun suya girişi dümdüz bir vücut pozisyonu ile yapılmalıdır. Çıkışı yaptıktan sonra, suyun altında sporcu birkaç dolfin hareketi yapabilir. Dolfin hareketi tamamlandıktan sonra, çene vücuda dayanır ve ilk kol hareketi ile sudan çıkılır.
DEPAR ÖĞRETİM EGZERSİZLERİ
*Havuz kenarında;oturur pozisyonda,kollar önde ve baş üstünde suya düşme (girdikten sonra da ayaklarla itiş) *Devamında; tahta üstünde diz üstü oturup, kolları uzatarak suya yavaşça giriş (timsah), *Devamında; kalçayı yerden kaldırarak daha uzağa dalış, *Devamında; ayak üstü suya dalış (armut), *20cm yüksekten; ilk üç çalışma, *Bir ayak geride gergin, diğer ayak basma noktasında, kollar baş üstünde ve önde suya giriş, *Devamında; gergin ayak mümkün olduğu kadar kaldırılır ve destek ayağı dalış anında gergin ayağın yanına çıkarılır, *Depar taşından; çember içinden ya da sopa üstünden atlama (bu noktada öğretmen belinden tutarak suya yavaşça dalış yapabilirler)
SIRTÜSTÜ YÜZMEDE DEPAR ÖĞRETİM EGZERSİZLERİ Dışarıda;
1-Bir cimnastik barına asılı pozisyonda kollar düz, dizler karına çekilir,
2-Ayakta, kolları yandan yukarıya savurma hareketi, 3-Çömelmiş pozisyonda, kolları yandan yukarıya savurma ile birlikte fırlatma,
4-Kollar havada, kalçadan öne ve geriye doğru esnetme. Suda;
5-Havuz kenarında çıkma evresinin öğrenilmesi,
6-Havuz kenarında, depar taşına çekilerek çıkma evresinin öğrenilmesi,
7-Suyun altında sırt üstü kayma, 8-Suyun altında sırt üstü kayma ve dolfin bacak hareketi,
9-Yarış deparı.
IV. BÖLÜM “Dönüş”
DÖNÜŞ EVRELERİ
1-Duvara hamle
2-Tam dönüş
3-Duvardan itiş ve kayma
4-Suyu içinde ilerleme ve sudan çıkış YANDAN DÖNÜŞ Genelde yüzmeye yeni başlayanlarda kullanılır. Evreleri şunlardır;
Duvara hamle: kol kürek hareketi bitirildikten sonra, bir kol önde, diğer kol ise vücut yanında durur.
Öndeki kol duvara dokunur, vücudun yanındaki kol suya destek yapar ve baş öne batar,
Tam dönüş: vücut duvara dokunan kolun tam ters istikametine yana doğru dönmeli ve bacaklar karına doğru çekilmelidir.
Daha sonra duvara dokunan kol, destek kolunun yanına gelir, vücut yana dönmeye devam eder ve ayaklar suyun altında duvara karşı iter, Duvardan itiş ve kayma: ayaklar duvarı iter ve kayma pozisyonu gerçekleşinceye kadar vücut yana döner,
Suyun içinde ilerleme ve çıkış: duvarı itip bir süre kaydıktan sonra, ayak hareketi başlar. Kolun ilk kürek hareketi ile vücut sudan çıkar ve yüzmeye başlanır. TAKLA DÖNÜŞ Resmi yarışlarda kullanılan dönüştür. Duvara hamle: yandan dönüş gibidir fakat kol duvara dokunmaz Tam dönüş: hamle yapan kol kuvvetli bir kürek hareketi yapar aynı zamanda çene göğüse dayanır, bacaklar karına çekilir ve takla başlar.
Vücut takla attıktan sonra, 90 derecelik bir açı ile yana dönüş yapar, ayaklar duvara değer ve bacaklar bükük pozisyonda kalır Duvardan itiş: bacaklar kuvvetli bir itiş yapar ve mideüstü kayma pozisyonuna gelinceye kadar, yana dönmeye devam eder Suyun içinde ilerleme ve sudan çıkış: aynen yandan dönüş gibidir.
DÖNÜŞ ÖĞRETİM EGZERSİZLERİ
YANDAN DÖNÜŞ Dışarıda;
1-Kol hareketi yaparak duvara doğru yürüme ve hamle yapmak,
2-Bir elle duvara dokunduktan sonra, yana dönmek ve bir ayağı duvarın üstüne koymak,
3-Aynı egzersiz duvardan itiş ile. Suda;
4-Duvardan itiş ile suyun altında kayma, 3-4 m. kaydıktan sonra bacak vuruşu ile sudan çıkma,
5-Krawl yüzerek duvara hamle,
6-Krawl yüzerek yandan dönüş, Mükemmelleştirmek için;
7-Farklı yüzme sürati ile yandan dönüş,
8-İki taraftanda yandan dönüş,
9-Dönüşten sonra suyun altında uzun kayma.
TAKLA DÖNÜŞ Dışarıda;
1-Cimnastik minderinde takla,
2-Cimnastik minderinde takla attıktan sonra ayakları mindere dayama, Suda;
3-Mantar duruşunda öğretmen destekli ve desteksiz, 1 ve sonrasında daha fazla takla,
4-Kayarak depar sonrası, yerden uzatılan sopaya tutunarak, sopanın etrafından takla,
5-Kulvarı tutarak takla,
6-Suda yüzerken takla,
7-Suda yüzerken takla ve vücut yönünü değiştirme, (180 derece)
8-Suda yüzerken duvarda takla, (sırt üstü çıkış)
9-Suda yüzerken duvarda takla ve vücut yönünü değiştirme, (180 derece)
10-Suda yüzerken duvarda takla, vücut yönünü değiştirme ve itiş,
11-Komple takla.
Kaynak: www.marmarasport.com
Pingback: KALİTE Mİ, KANTİTE Mİ?